Vägprojektet löper på med full kraft i det fördolda. Här kommer en uppdatering av framstegen vi gjort så långt samt en grov plan om vart vi vill komma.
Hej kära medlemmar!
Det har nu gått ett bra tag sedan årsstämman och vi vill med detta brev berätta lite om det intensiva arbete vi startat upp och utfört så här långt samt hur planerna ser ut framåt. Vi vill också försöka svara på frågorna ”hur länge ska vi behöva stå ut med den förfärliga väg som vi har nu?” och ”när kan vi förväntas se någon förändring till det bättre?”.
Det som hände direkt efter årsstämman var att vi som ny styrelse hade ett digert och tufft jobb; dels med att se till att vägrenoveringsprojektet fick ny fart med de nya förutsättningarna som årsstämman röstat fram, och dels med att få full koll på kostnaderna. I korthet innebar det att det måste göras en ny förrättning av lantmäteriet för att vi ens skulle få sätta spaden i backen.
Förrättningens huvudsyfte är att vägen måste breddas i sin helhet, vilket också medför en genomgång av de regler vägföreningen måste förhålla sig till. Detta kommer lantmäteriet att jobba fram efter de förutsättningar som råder just nu i vårt område och de behov vi har av en ny väg, samt myndighetskrav och framtida behov som måste tillgodoses.
Styrelsen är enig med årsstämman om att 3,5 m efter klykan aldrig skulle fungera; med tanke på både den trafikbelastning vägen har och att flera myndigheter påpekat att de kommer kräva minst 5,5 m i hela vägens sträckning för att utföra sina serviceåtaganden.
För att få en uppfattning om det verkliga trafikflödet har vi satt ut en trafikräkningsmodul just före klykan. Efter lite intrimning och kontrollräkning så fick vi den att räkna exakt rätt och den mätningen kom igång under semestern. Från den 15:e juli till 20:e oktober hade vi ca 30.000 passager! 30.000! Det visade sig vid genomgång av loggarna att under semestermånaderna ligger vi på ca 500 passager per dygn. Nu när skolor och jobb kommit igång ligger det på ca 200 per dygn i snitt.
Med ett sådant intensivt trafikflöde kan vi med gott samvete säga både att stämman hade rätt och att styrelsen nu jobbar i rätt riktning, det vill säga en väg som åtminstone håller myndighetskraven på 5,5 m i sin helhet.
PROJEKTETS INDELNING:
Förrättningen
Då lantmäteriet läst vår förrättningsansökan sa de: ”Sillviken är inte längre ett stugområde utan ett bostadsområde. Den här förrättningen är därför högst befogad”. Lantmäteriet har också sagt att det underlag och uppgifter vi lämnat hittills är det bästa de någonsin sett, vilket kommer innebära en kortare handläggningstid. Det saknas dock fortfarande en del viktig information och några i styrelsen jobbar intensivt med detta för att hjälpa lantmäteriet.
Det som lantmäteriet nu gör är att gå igenom gamla brister och ge oss de förutsättningar vi behöver för en bredare väg, men också föra in nationell praxis i andelstalen, rätta till brister i kartmaterial och justera en del uppgifter som lantmäteriet sett inte stämmer med verkligheten.
För att kunna bredda vägen och börja med själva projektet måste vi få ett nytt vägområde. Detta är den i särklass viktigaste delen för att kunna påbörja arbetet med vägen, diken, vägtrummor mm. Därför söker vi samarbete med både markägare och byåldersmän, för att bilda en arbetsgrupp bestående av några ur den på stämman föreslagna markägaregruppen samt några ur styrelsen.
Lantmäteriet har som många redan vet en lång handläggningstid, men vi har tack vare en mycket fin ansökan och bra kompletteringar som de efterfrågat lyckats snabba på behandlingen av vårt ärende.
Lantmäteriets plan, infomöte och fiberanslutning och dess inverkan på projektet
Vi i styrelsen har diskuterat med både Umeå Energi och Bredbandsbolaget om möjligheterna till att gräva fiber i området. Att samordna fiberkanalisation längs med vägen med själva vägrenoveringen skulle medföra ekonomiska fördelar inte bara för vägföreningen utan också genom bättre avtal för den enskilde fastighetsägaren. Se bilaga.
EU har beviljat stöd för fiberdragning till vissa områden (så kallade stödområden) genom jordbruksverket. Sillviken tillhör denna grupp och den aktör som fått detta bidrag för Sillviken är Umeå Energis UMENET. Eftersom det finns ett nationellt intresse av fiberutbyggnad finns det anledning att lantmäteriet agerar snabbt i ärenden rörande bredbandsuppkoppling i de områden som berörs av EU-stödet. Det kan komma att ge vårt vägprojekt ytterligare medvind.
Vi kommer att arbeta fram en gemensam tidplan med Umeå Energi som lovat stötta oss genom att omprioritera sina projekt, vilket skulle medföra kortare ledtid hos lantmäteriet så att vi kan sätta igång fortast möjligt med både vägbygget och bredbandsutbyggnaden. Vi kommer som det ser ut nu spara upp till ett år på projektet tack vare detta. Detta innebär också att vi i styrelsen kommer förorda Umeå Energilösningen framför Bredbandsbolaget. Om Bredbandsbolaget ändå väljer att gräva fiber får de gräva på sidan om vägområdet.
Lantmäteriet kommer fastställa vägområdet åt oss och då de är klara kommer de att kalla till ett informationsmöte för hela vägföreningen. Därför har vi i styrelsen nu valt att skicka ett informationsbrev istället för att ha ett informationsmöte nu i höst.
Efter mötet som lantmäteriet kommer att kalla till kan vi få ett förhandsbesked, ett så kallat igångsättningsbeslut, vilket innebär att vi kan påbörja projektet även om det formella inte är riktigt klart hos lantmäteriet.
Värdefulla kontakter och bidragsmöjligheter
Styrelsen har genom sin sammansättning ett stort och mycket gediget kontaktnät i både företag och myndigheter samt Umeå kommun. Detta hjälper till väldigt mycket i utredningsarbetet vi nu gör för att få ut så mycket som möjligt av föreningens pengar när vi satsar på en ny väg. Bidragsmöjligheterna är mycket större än vi kunnat ana och bara från trafikverket kan vi ansöka om årligt bidrag under ombyggnationen med upp till 40% av kostnaden dock max 2 miljoner per år. Detta innebär om vi är lite kluriga och rappa kan vi med goda ansökningar få del av uppemot 6 miljoner för vårt projekt.
Vi tittar också på möjligheter att få delar av vägen klassad som allmän väg vilket skulle påverka byggplanerna för projektet en aning men framförallt skulle det vara en stor fördel för markägarna som lättare skulle kunna sköta sina transporter. Diskussioner förs också med ledande experter om hur vi kan minimera arbetet och till och med få en bättre lösning än att gå fram med samma lösning över hela sträckan. Vi har också fått ta del av de erfarenheter Rovågern gjorde i sitt projekt. En del som inte blev så bra för dom var den sena samförläggningen av fiber som orsakade nära hundra ställen som fibern korsar vägen. Sådana erfarenheter är mycket värdefull nu när vi projekterar och planerar för vår väg.
Projektets start
Vårt mål och stora förhoppning är att det förarbete vi i styrelsen gjort och den förståelse lantmäteriet nu har för vägföreningens behov ska bidra till att lantmäteriet försöker snabba på sin hantering av vårt ärende.
Det finns dock en faktor som skulle kan försena projektet och det är om någon i föreningen överklagar lantmäteriets förrättning. Så vi i styrelsen vill vädja och be er alla tänk noga igenom om ni funderar i de banorna.
En överklagan som gjordes i Rovågern ledde till två års försening (!) på grund av en vägtrumma som någon ansåg blivit för liten så det inte skulle rymmas en kanot igenom trumman som förut. Denna trumma visade sig till slut vara 1 cm större än den gamla, men nu tvingades föreningen ändå bygga en bro för ca två miljoner trots att personen som överklagade ångrat sig. Kontentan är att deras medlemmar får dela på kostnaden två miljoner helt i onödan samt att vägen blev klar två år senare.
Vi i styrelsen hoppas att vi slipper de förseningar som en överklagan skulle medföra. Vi hoppas att alla vill ha en ny väg så fort som möjligt, även om man inte håller med om alla detaljer, men vi gör så gott vi kan och med intentionen att det ska bli så bra som möjligt för medlemmarna!
Framtida mål
Allmän väg fram till klykan är en förhoppning vi har för framtiden, vilket vi i slutändan hoppas ska leda fram till en busslinje hit ut och bättre ekonomi för föreningen med kortare väg som vi ska sköta om.
När vi nu rustar upp vägen har vi möjlighet att ansöka om bidrag upp till 100 % för till exempel lekplatser, grillplatser, parkeringar och virkesupplag, samt ökad trafiksäkerhet vilket skulle göra Sillviken till ett attraktivt område som umeåborna skulle känner till.
Vi hoppas på att få in medlemsförslag på ändamål och ställen ni skulle vilja att vi ansöker om stöd till. Det kan vara en lämplig plats för att bygga en grillplats, vart ni skulle vilja att vi bygger en gästparkering eller parkeringsfickor för att ge möjlighet att ställa bilen om man vill gå en skogspromenad eller plocka bär och svamp. Markägare som tidigare lagt timmer mot vägkroppen kommer inte att få tillstånd till detta då det förstör vägens bärighet, men om önskemål finns kan det gå att samordna en parkeringsplats som också fungerar som virkesuppläggning i perioder. Bidragsmöjligheten till detta är från 75 % (upp till 100 % om kommunen också går in och hjälper till).
Desto mer vi kan samordna med transporter under projektet desto bättre för framtiden och slitaget på den nya vägen.
Med detta brev hoppas vi att ni medlemmar fått lite mer kött på benen och också känner er taggade att vara en del i framgången vi hoppas på med vår nya väg! Vårt mål är att vi om tre år ska vara klar med alla etapper i detta projekt men då krävs det att vi alla försöker och också stöttar oss som verkligen sliter nu med att få en plan som håller ända in i mål.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Kontakta styrelsen
Sillvikenvägarnas styrelse informationsbrev (PDF)